دانستی های طب سنتی

خواص عسل آویشن

عسل آویشن یکی از انواع عسل های تک گله است که از گل نعنائی آویشن تهیه می شود (مخصوصا گونه های معمول آویشن). عسل مانند گیاه مولدش دارای رایحه است و بوی خاص و طعمی بی نظیر و شدید دارد. خواص عسل آویشن آنتی اکسیدان های قوی، موا ضد باکتری، از بین برنده سرفه، اکسپکتورانت و مواد انرژی بخش آزاد می کند و اثرات افزایش ایمنی و سلامتی به بدن می دهد. عسل خام، دست نخورده و تصفیه نشده سالم ترین است چون همه اجزای مفید آن دست نخورده هستند.

آویشن با حدود ۴۰۰ گونه، طیف وسیعی بوده که کاربردهای آن چشمگیر است. مصری های باستانی آن را در شیوه های شستشوی بدن خود استفاده می کردند، در حالی که یونانیان باستان آن را به عنوان بخور استفاده می کردند.

آویشن برای ارزش دارویی آن مشهور است. برگ، گل و روغن آن در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه به صورت تازه و خشک است. آویشن تازه طعم دار است و در دسته های شاخه ای فروخته می شود. یک شاخه شامل یک ساقه جدا شده از گیاه است، با برگ یا خوشه گل زده شده است. هر دو آویشن تازه و خشک را می توان در آشپزی استفاده کرد.

ویژگی های عسل آویشن

عسل آویشن از گل های نعنایی و گرده های گونه های آویشن به خصوص گونه آویشن معمولی (thymus vulgaris )، آویشن وحشی و آویشن زیره سیاه بدست می آید. به عنوان مثال عسل آویشن یونانی اصولا از آویشن وحشی که در مناطق مرتفع می روید به دست می آید و عسلی طبیعی و پاکیزه می باشد. عسل معروف نیوزلند از گونه های معمول آویشن به دست می آید و دارای خواص ضد میکروبی بی نظیری است. همان عسل در ایتالیا بیشتر از آویشن وحشی و آویشن زیره سیاه به دست می آید و شاید بتوان گفت از چند گل ساخته می شود. کشورهای دیگر مانند ترکیه و اسپانیا نیز انواع مختلف عسل را تولید می کنند.

عسل آویشن ممکن است از یک گل یا چندین گل ساخته شود اما به این معنا نیست که از یک منبع گل تنها استفاده می شود. در واقع همه عسل های تک گله از چندین گل گوناگون تهیه می شوند که یکی از آنها غالب است و فراوانی بیشتری دارد.

شرط عمومی برای تک گله بودن یک عسل این است که ۴۵ درصد گرده ها از یک نوع گل گرفته شوند. بعضی عسل ها به خاطر کمی درصد یک گونه مانند ۱۵ درصد تک گله محسوب نمی شوند و بعضی عسل ها نیز گاهی اوقات تا ۸۰ درصد گرده هایشان را از یک نوع گل می گیرند و تک گله به حساب می آیند. عسل آویشن نیز می تواند عمدتا از یک نوع گل گرفته شود در حالیکه گونه های دیگر گل ها نیز سهمی در آن داشته باشند.

ظاهر و رنگ عسل آویشن

به طور معمول کهربایی است اما با توجه به گل های غالب استفاده شده رنگ ها تغییر می یابند. عسل یونانی که بیشتر آن از گونه وحشی آویشن ساخته می شود دارای رنگ کهربایی تیره تری است.

سرعت تبلور عسل آویشن

سرعت متوسطی دارد و بعد از چند ماه از برداشت عسل به بلورهایی با اندازه متوسط تبدیل می شود. رنگ آن نیز تغییر می کند و شفاف تر می شود. زرد کهربایی روشن برای گونه های روشن تر و رنگ تیره تر قهوه ای برای گونه های تیره تر پدید می آید.

طعم و مزه عسل آویشن

عسل آویشن دارای رایحه شدیدی است و شیرینی متوسط با طعم و مزه ای ماندگار دارد. بوهای دیگری نیز برای آن (مخصوصا عسل ایتالیایی) تشخیص داده شده است مانند بوی میخک و فلفل . در کل می توان گفت طعم آن غلیظ، شدید، عجیب و خاص است.

خواص عسل آویشن

عسل آویشن دارای فواید زیادی برای سلامتی است مانند بهبود کوفتگی، آکنه و التهاب معده اما اول از همه عسل برای هضم و گوارش و سیستم تنفسی ما مفید است. در اینجا ۸ مورد از خواص عسل آویشن برای سلامتی ذکر شده است:

فعالیت قوی ضد باکتریایی

گیاه آویشن دارای رایحه زیادی است چون روغن های لازم را دارد. این روغن های مهم تنها مزه عسل را تشکیل تمی دهند بلکه دارای اثرات زیادی در از بین بردن میکروب ها و قارچ ها دارند. مانند دیگر عسل ها دارای هیدرژن پروکسید است که از بین برنده باکتری ها و مانع گسترش آنان است.

دیگر ویژگی های مهم ضد باکتری بودن عسل، ph آن و مقدار رطوبت کم آن است که هر دو آنها باعث کاهش باکتری و عفونت می شوند. عسل آویشن و دیگر عسل ها برای بهبود عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی، سینوزیت و برونشیت و بهبود علائم آن مانند سوزش گلو، سرفه مداوم و عدم اشتها مفید هستند و هم چنین برای بهبود زخم و حتی درمان آکنه و تاول به خاطر خواص ضدباکتریایی آنها مفید هستند.

به بهبود سرفه کمک می کند

عسل دارای سازگاری و نرمی زیادی است و به بهبود سرفه کمک می کند. زمانی که با چای گرم ترکیب می شود به دلیل ترکیب اکسپکتورانت ملایم آن شما را از بی حالی (بلغم) بیرون می آورد. اضافه کردن لیمو یا انتخاب چای قبض کننده تر به اثر اکسپکتورانتی بیشتر منجر می شود (برای مثال عسل با چای لیمویی).

سوزش گلو را به طور طبیعی برطرف می کند

ویسکوزیته عسل و سازگاری چسبناک و شیرین به آن اجازه می دهد تا یک لایه مخافظ را بر روی گلو قرار دهد و خارش و سوزش آن را بهبود بخشد. عسل با جلوگیری از تکثیر باکتری ها و عفونت این کار را انجام میدهد. برای موثر بودن عسل باید خام و گرما ندیده باشد و شما باید تا حداقل یک ساعت پس از انجام درمان نوشیدنی و غذا نخورید و چندین بار در روز این درمان را انجام دهید.

مفید برای التهاب معده

یکی از مهم ترین خواص عسل آویشن بهبود التهاب معده می باشد. عسل آویشن می تواند با اعمال کردن یک حالت نرمی در داخل معده به بهبود سوزش آن کمک کند. توصیه می شود که یک قاشق سوپخوری در صبح با معده خالی تناول شود و خوردن غذا و نوشیدنی تا حداقل یک ساعت بعد به تاخیر بیفتد.

التهاب معده یک بیماری جدی است و خوردن عسل یک رویکرد مکمل و جایگزین برای درمان است. هر چند کارساز است اما جای رژیم غذایی مناسب ( درباره غذاها و نوشیدنی ها برای جلوگیری از سوزش معده بیشتر بخوانید) و درمان دارویی را نمی گیرد بنابراین حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع ویتامین و دیگر مواد مغذی است

با مقدار شکر طبیعی زیاد و مقدار کم ویتامین، مواد معدنی، آمنینو اسید ها و دیگر مواد مغذی برای بدن مانند موم عسل یک مکمل غذایی عالی برای سلامتی می باشد. بعضی از مواد مغذی عسل شامل ویتامین c، پتاسیم، کلسیم، سدیم و مقدارکمی منیزم، مس، آهن و روی می باشد.

خواص عسل آویشن برای افزایش انرژی

عسل آویشن یک ماده مقوی برای میزان نگه داشتن سطح انرژی، مقابله با خستگی، بازگشت اشتها و ممانعت از کم خونی می باشد. یک قاشق سوپخوری تنها از عسل می تواند انرژی ۱۵ دقیقه انسان را فراهم کند.

خواص عسل آویشن برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مانند دیگر انواع عسل، عسل آویشن نیز دارای گرده گل می باشد. تحقیقات نشان داده است که گرده ها خواص ایمنی بخشی دارند و سیستم ایمنی پاسخگویی بدن را افزایش می دهند. برای مثال با افزایش گلبولهای سفید این کار را انجام می دهد. به عبارت دیگر خوردن عسل اثر مثبتی بر سیستم دفاعی بدن ما دارد البته در صورت عدم حساسیت و آلرژی ممکن است.

گرده های عسل آویشن هم خوب و هم بد هستند. خوب است چون سیستم ایمنی ما را در برابر باکتری ها و دیگر مهاجم ها افزایش می دهد و در عین حال بد است چون ممکن است سیستم ایمنی بیش فعال افرادی نسبت به آنها حساسیت پیدا کنند و در صورت خوردن عسل تهدیدی برای سلامتی آن ها باشد.

احتمال دیگر حساسیت به دیگر عناصر موجود در عسل مانند آنزیم های موجود در آن می باشد که توسط زنبورهای عسل ایجاد شده است. در این گونه موارد فرد دارای آلرژی باید از خوردن عسل و دیگر محصولاتی که توسط زنبورعسل تولید می شود پرهیز کند.

منبع آنتی اکسیدان های قوی می باشد

هر چه عسل تیره تر باشد محتویات آنتی اکسیدانی آن بیشتر است. عسل آویشن دارای محتویات مناسبی از آنتی اکسیدان پلی فنول به طور خاص فلانوئید و هم چنین کارتنوئید است که از سلول ها در برابر خطر اکسایش محافظت می کند و به جلوگیری از بیماری های ناشی از آن مانند سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و به بهبود بیماری های التهابی نیز کمک می کند.

منبع : زنبور داری آهوتا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید