دانستی های طب سنتی

خواص عسل کُنار

خواص عسل کنار بیش از آن است که در یک مقاله بررسی کنیم، اما بصورت اجمالی برخی از فواید عسل کنار برای مشکلات کبدی، زخم معده و … را بررسی خواهیم کرد. با وجود اینکه سنت ‌ها و تحقیقات علمی از خواص عسل کنار صحبت می ‌کنند، حتی در جهان عرب نیز شک زیادی نسبت به عسل کنار وجود دارد. می‌ گویند از عسل کنار در جادوگری و افسونگری و دیگر روش‌ های درمانی استفاده می ‌شده است.

با این حال در همین فرهنگ ‌ها اشاره می‌ شود که صدها سال پیش عسل کنار برای تشکر و اعلام وفاداری به عنوان هدیه ‌ای به پادشاهان و شاهزادگان تقدیم می ‌شد. در هند از عسل کنار برای درمان بیماری ‌های مرتبط با چشم و بهبود بینایی استفاده می ‌شود.

شخصی به زیبایی گفته است که «هر قطره عسل جرقه ‌ای از زندگی را درون خود نهفته دارد». چنین چیزی برای انواع مختلف عسل صادق است. زمانی که انواع خاصی از عسل را در نظر بیاوریم، برای مثال عسل کتیرا، گون یا کنار که در ترکیب‌ شان متفاوت ‌اند و آنتی ‌اکسیدان، فلزات یا اکسید منیزیم متفاوتی دارند، می ‌توانیم با اطمینان بگوییم که نه تنها می‌ توانند باعث ادامه‌ حیات شوند بلکه قدرت بهبود آن را نیز در خود دارند.

ویژگی های عسل کنار

مقوی و انرژی زا بوده و فعال کننده حافظه و رشد کودکان، مسهل صفرا، حرارت بدن را فرو می نشاند، مؤثر و بازکننده گرفتگی هاست، کرم معده و روده را از بین می برد، مفید برای گرم مزاجان، برای ناراحتیها و زخم روده و تب موثر است، برای آبله و سرخجه و عطش و برای سستی اعضا، تقویت مو، جلوگیری از ریزش مو، تقویت اعصاب و تحلیل ورم های گرم مؤثر و سودمند است.

خواص عسل کنار

سال ‌هاست که جهان پزشکی در حال تحقیق روی ترکیبات طبیعی مختلفی می باشد که کره‌ زمین در اختیارمان قرار داده است و عسل در بین این ترکیبات اعتبار بسیار خوبی به عنوان یک دارو کسب کرده است. فقط باید بدانیم برای چه بیماری ‌هایی، در چه خلوص و ترکیبی باید از عسل استفاده کنیم. بقیه‌ کار بر عهده‌ بدنمان خواهد بود.

بعضی از انواع عسل ۷۵ الی ۱۵۰ میلی‌گرم ویتامین C به ازای ۱۰۰ گرم و بعضی دیگر کمتر از ۵ میلی ‌گرم ویتامین C به ازای هر ۱۰۰ گرم دارند. یافته‌ های تحقیقاتی نشان می ‌دهند عسل ‌های تیره ‌تر خواص آنتی ‌اکسیدانی بیشتری دارند. در محیط آزمایشگاهی، فعالیت آنتی ‌اکسیدانی عسل کنار صعودی، شدت زیادی داشت.

در تحقیقی با نام «تضعیف فشار اکسایشی ناشی از CCI4 و مسمومیت هپاتونفرو با استفاده از عسل کنار صعودی در موش‌ ها» که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ «درمان ‌های مکمل و جایگزین بر اساس شواهد» و توسط محمد الیحیا، رمزی موتانا، منصور السعید و دیگر همکارانشان منتشر شد، عسل کنار مورد بررسی قرار گرفت تا فعالیت آنتی ‌اکسیدانی و محتویات فاونیک و فلاونوئید آن تشخیص داده شود.

این تحقیق انجام شد تا اثرات احتمالی محافظتی عسل کنار صعودی (SSH) روی فشار اکسیدانی ناشی از کربن تتراکلراید (CCl4) و آسیب کبد و کلیه در موش ‌ها بررسی شود. فعالیت محافظتی هپاتونرال این عسل نیز مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج تحقیق درباره خواص عسل کنار

-عسل از آسیب رسیدن به کبد و کلیه جلوگیری کرد.

-در آزمایش ‌های مربوط به DPPH و β-carotene-linoleic acid  فعالیت آنتی ‌اکسیدانی شدیدی از خود نشان داد و حاوی ترکیبات فنولیک بود.

-در آزمایش ‌های خارج از ارگانیسم باعث بازیابی سلول‌ های کبدی در مقابل مسمومیت ۲′ و ۷′ دی‌کلروفلورسئین شد.

تأثیرات آنتی ‌بیوتیکی عسل کنار

تمام عفونت ‌ها توسط میکرو ارگانیسم ‌هایی همچون باکتری‌ ها و قارچ‌ ها رخ می‌ دهند. این روزها همه‌ ما می ‌دانیم MRSA ها یا MSSA ها چیستند. سوپر میکروب‌ هایی که به آنتی ‌بیوتیک مقاوم‌ اند و حتی اسم ‌شان نیز ترسناک است. و میکروب ‌های زیادی از این نوع وجود دارند. در عفونت ‌های سینوسی، عفونت‌ های پوستی یا دیگر انواع عفونت‌ ها با این میکروب‌ ها مبارزه می‌ کنیم. عسل تأثیر خود در مبارزه با این میکروب ‌ها را ثابت کرده است.

امروزه ملتهب شدن سینوس شبیه به سرما خوردن است. افراد به استفاده از آنتی ‌بیوتیک ‌ها برای درمان عفونت ‌های سینوسی عادت دارند اما تحقیقات اخیر درباره خواص عسل کنار نشان می ‌دهند این عسل به طرز مؤثری باکتری مسئول عفونت‌ های تنفسی، استافیلوکوکوس اورئوس، را می‌ کشد.

در دسامبر ۲۰۰۸ مجله‌ HospiMedica International مقاله‌ ای با نام «ریشه‌ کن شدن ورم مزمن سینوسی توسط عسل» منتشر کرد. نتایج این تحقیق را در ادامه بخوانید.

ضریب باکتری‌کشی عسل

عسل کنارعسل مانوکا
تک باکتریMSSA۱۰۰٪۱۰۰٪
MRSA
PA
اجتماعی باکتری‌هاMSSA۶۳٪۸۲٪
MRSA۷۳٪۶۳٪
PA۹۱٪۹۱٪

اگر می ‌خواهید چنین چیزی را امتحان کنید مقدار کمی عسل کنار را در محلول شست ‌و شوی بینی ‌تان حل کنید. حتی زمانی که عسل سدر در مقادیر بسیار کمی محلول باشد عوامل آنتی‌ بیوتیکی قدرتمندی دارد که به شما کمک می‌ کند تا از شر عفونت خلاص شوید و راحت ‌تر نفس بکشید. اگر چنین کاری را دوست نداشتید مجرای تنفسی خود را با آب شست‌ و شو دهید. هیچ اثر جانبی وجود ندارد.

درمان بیماری های مختلف

اتحادیه‌ زنبورداران عرب در ششمین کنفرانس بین ‌المللی‌ شان به تحقیقی که در دانشکده‌ پزشکی دانشگاه عدن انجام شده است اشاره کردند. در این تحقیق چهار نوع از عسل ‌های یمن (سیدر، سومور، غساس و رنج) در بسته ‌شدن آبسه‌ های پستان و باسن مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج نشان دادند هنگام استفاده از این عسل ‌ها تفاوت چشم ‌گیری در زمان بسته‌ شدن آبسه‌ های باسن به وجود می ‌آید. این دوره هنگام استفاده از عسل کنار کوتاه ‌تر (۸ روز) و با دیگر انواع عسل‌ ها طولانی‌ تر (۱۳.۲۵ روز) بود.

در همین کنفرانس بین‌ المللی تحقیقات آزمایشگاهی دیگری مورد بررسی قرار گرفتند که توسط دپارتمان محافظت از گیاهان دانشکده‌ کشاورزی دانشگاه صناع انجام شده ‌اند. در این تحقیقات تأثیر شش عسل یمنی (سلام، سیدر وسابی، سیدر دوانی، گل، دوانی مرتع و سومور) در مبارزه با باکتری ‌های بیماری ‌زایی از جمله: سالمونلا، اشریشیا کلی، استافیلوکوکوس اورئوس و سودوموناس آئروژینوزا مورد بررسی قرار گرفت. تمام ‌شان ویژگی‌ های آنتی ‌بیوتیکی از خود بروز دادند.

بهبود زخم ها با عسل کنار

ژورنال علوم کاربردی دارویی در سال ۲۰۱۳ تحقیقی با عنوان «بررسی مقایسه ‌ای بافتی سه نوع عسل در فعالیت بهبودی زخم ‌های موضعی در خرگوش ‌ها» منتشر کرد که توسط دپارتمان داروشناسی و زیست ‌شیمی دانشکده‌ داروسازی دانشگاه زاویه لیبی انجام شده است.

در این تحقیق عسل با ترکیبات تجاری بهبود زخم مقایسه شد و نتایج این تحقیق به طور کلی این بود که از عسل می ‌توان به عنوان عاملی برای بهبود موضعی زخم استفاده کرد. این تحقیق نشان داد عسل کنار فعالیت بهتری در درمان زخم نسبت به عسل آویشن دارد.

فواید عسل کنار طبیعی

عسل کنار با توجه به ترکیبات قدرتمندش به عنوان دارویی خوب برای مشکلات زیر گزارش شده است:

  • مشکلات کبدی
  • زخم معده
  • عفونت ‌های تنفسی
  • بیماری‌ های ناشی از سوء تغذیه
  • مشکلات هاضمه و یبوست
  • مشکلات بینایی
  • زخم ‌ها و سوختگی ‌های عفونی، زخم‌ های ناشی از عمل جراحی (از جمله سزارین)
  • بهبود سریع بعد از زایمان
  • تسهیل کردن عادت ماهانه
  • در ترکیب با گیاهان دارویی دیگر می‌ تواند برای بهبود صرع استفاده شود
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود سطح سلامتی و انرژی عمومی بدن

اضافه کردن عسل کنار به برنامه‌ غذایی‌ تان می ‌تواند سلامت سلول‌ ها و سلامتی کلی بدن ‌تان را افزایش دهد. علاوه بر این با در نظر آوردن محتویات مغذی موجود در عسل کنار، همین محتویات مغذی به تنهایی می ‌توانند به بدن ‌تان کمک کنند تا با بیماری ‌ها مبارزه کنید.

اثرات ضد التهابی

دکتر آرمان احمد محمد زوبیر و دکتر پاتریک اوکیچاکوآ از دانشگاه  UCSIدر کوالالامپور مالزی اخیراً تحقیقی به عنوان «بررسی تأثیر ضد التهابی، تب‌ بری و تسکینی عسل کنار» انجام داده‌ اند. این تحقیق خواص عسل کنار در بهبود التهاب، کاهش تب شدید و ثبات دادن به فعالیت سلول‌ های بدن و محافظت در برابر آسیب‌ ها و بهبود درد را اثبات کرد.

اثبات شد که عسل کنار حاوی ترکیبات ضد التهاب، مسکن و تب ‌بر است و این تأثیرات به دلیل فیتوکمیکال ‌های موجود در این عسل است. این تحقیق روی موش ‌ها انجام شد و نشان داد اثر داروشناسی عسل کنار (عسل سدر) از آسپرین و ایندومتاسین نیز بیشتر است.

این تحقیق در مجله‌ آکادمی جهانی علوم پزشکی، مهندسی و تکنولوژی منتشر شد و در کنفرانسی در سال ۲۰۱۱ در لندن، پاریس مورد بحث قرار گرفت. تحقیقات دیگری در موسسه‌ تحقیقات علمی کویت (موسسه‌ تحقیقی دولتی) انجام شد که برای تشخیص کیفیت و مزایای ادعا شده در مورد عسل کنار بررسی ‌های آزمایشگاهی مختلفی انجام گرفت.

تقویت نیروی جنسی

از دیگر خواص عسل کنار که کمتر مورد توجه قرار گرفته، تقویت نیروی جنسی می باشد. اگر عسل کنار و دانه‌ هویج را ترکیب کنیم به برانگیزنده‌ خوبی می‌ رسیم. یا می ‌توانیم از ترکیبات دیگری استفاده کنیم که همین تأثیر را دارند: دانه‌ های مغذی، جینسنگ و دیگر گیاهان دارویی. ادعا می‌ شود این ترکیبات بدون هیچ عوارضی بهتر از ویاگرا عمل می‌ کنند.

منبع : زنبورداری آهوتا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید